Beoordeling

Voordat ze het goed en wel beseft is er alweer bijna een jaar voorbij. Ze wordt bij Arnold geroepen voor de jaarlijkse beoordeling.
Was niet zo best hè, wat er gisteren gebeurde, zegt hij.
Nee, was mijn schuld, haast ze zich te vertellen. Ik had dat programma overgehaald.
Nou ja, kan gebeuren. Mensen die niks doen maken ook geen fouten, zegt Arnold vergoelijkend.
Kom je wel een beetje door de tickets heen?
Nee, er komt veel te veel binnen, de berg groeit alleen maar, zegt ze krachteloos.
Arnold raakt nu een beetje geïrriteerd, ziet ze.
Ik kan beter vanaf nu mijn lippen stijf op elkaar houden, denkt ze. Ik zeg toch altijd de verkeerde dingen.
Ik zie dat je op je PC erg veel tabjes tegelijk hebt openstaan, zegt hij. Niet doen, het is chaotisch en je weet niet meer waar je bent.
Ze zwijgt.
Als ik zie hoeveel jij nog op papier doet, slaat de schrik me om het hart. Werk paperless, je zult merken dat dat veel efficiënter is, zegt hij afgemeten.
Ze kijkt hem onbewogen aan.
Het valt me op dat je vaak met je ogen knippert. Probeer daarop te letten, het maakt een onzekere indruk. Ken je de uitdrukking NIVEA? Niet Invullen Voor Een Ander. Is een tip die ik graag met je wil delen. Zoals je misschien wel gemerkt hebt, leef ik zelf ook naar die regel.
Gefrustreerd breken ze hun afspraak op.
Verslagen loopt ze terug naar haar werkplek. De woede en wanhoop komen pas een dag later. Waarom gaan dingen nou nooit eens makkelijk voor haar? Kan ze hier nu ook al niet zeker zijn van haar plek? Houdt het dan nooit op?

Plaats een reactie