De Socialite

Edwin doet haar over aan Wilbert, een getapte jongen die altijd wel een anekdote paraat heeft. Hij is vandaag jarig. Zijn buro is royaal versierd met ballonnen, slingers en confetti.
Rond koffietijd trakteert hij. Iedereen troept samen rond zijn buro.
O, die ballonnen stinken! moppert Edwin. Wat een meur!
Dat is die zooi die we zelf verkopen, zegt Marcus.
Hadden we niet gewoon wat uit de winkel kunnen halen, in plaats van die rommel uit het magazijn? pruttelt Edwin nog wat na.
Wil jij ook gebak? onderbreekt Wilbert hem. O, je hebt er al twee op zie ik.
Hij knijpt liefdevol in Edwins vetrollen.
Wanneer ben je uitgerekend?
Ik kan nog afvallen, maar die rotkop van jou die blijft, lacht Edwin.
Hij klopt Wilbert hartelijk op de schouder. Die pakt hem even beet, maar schuift hem daarbij terloops ook een beetje opzij. Hij vindt het nu wel weer genoeg geweest en begint de bordjes op te ruimen.
Wij hadden een afspraak, richt hij zich tot Ruth.
Ja. Weet jij hoe ik bij de data dictionary kan? vraagt ze.
Ze heeft intussen al heel wat vragen opgespaard en kan niet wachten om te beginnen.
O, geen idee, antwoordt hij. Daar heb ik geen verstand van. Heb je zin in thee? Ga ik even voor je pakken. Ken je trouwens die mop met die schoonmoeder?
Ze is blij verrast met de vriendelijkheid die haar ineens ten deel valt, maar is al met al nog geen millimeter opgeschoten.
De volgende dag werkt Wilbert vanuit huis. Ze wacht tot half tien voor ze hem belt. Slaapdronken neemt hij de telefoon op. Hij stoot wat klanken uit en hangt dan op terwijl ze nog middenin een zin zit.
Ze loopt naar de kamer van Roel.
Ik kan mijn werk zo niet doen, zegt ze. Ik heb meer rechten nodig, maar Wilbert helpt me niet.
Roel lacht smalend: Waarom vraag je dat dan ook aan hem? Iedereen weet toch dat hij dat soort dingen vergeet!
Een functioneel consultant komt binnenwaaien en dus moet ze zijn kamer weer verlaten. Zij is van een lagere kaste.
Het heeft geen zin om me hier druk over te maken, denkt ze. Sommige collega’s zijn er nu eenmaal alleen maar voor de leuk. Je kunt ze er goed bij hebben, maar werken doen ze niet. Sommige mensen mogen dat.

Plaats een reactie