Klantendag

Ruth treuzelt het gebouw van de software-provider binnen. Shit, te vroeg. Nu moet ze nog een half uur overbruggen tot de eerste kennissessie begint. Ze pakt een glas jus d’orange van een tafel. Knikt naar een andere techneut.
Gebruiken jullie ook SAP CRM?
Ja, knikt de ander.
Viel wel mee hè, om hier te komen? houdt ze vol.
Môh, doet de ander.
Ze klokt haar drankje achterover en gaat even uitrusten op het toilet. Teruggekomen bij de tafel wordt ze aangesproken door een relaxte jongen. Hij glimlacht vriendelijk naar haar.
Ah, jij ziet er dorstig uit, jij wilt zeker ook wel een jus?
Ja lekker, zegt ze.
Berend, steekt hij zijn hand uit.
Ruth, zegt ze.
Coole stoel, wijst Berend naar een setje vergaderstoelen met oortjes.
Mooi ja, bevestigt ze.
Design, kan niet anders.
Ik hou ook van design, zegt ze.
Eames en Jacobsen vind ik mooi, ken je die?
Fantastisch ja, prachtig!
Ga je ook wel eens naar musea?
Ja, vind ik leuk, ik ben pas nog naar Groningen geweest.
Heel mooi museum, ga ik ook altijd graag naar toe. Is ook niet zo ver weg. Je bent er zo.
Ja, knikt ze.
Kijk eens, wijst Berend, wij zijn de enigen die met elkaar praten.
Ze kijkt om zich heen en ziet vijftig eenlingen in ruitjesbloezen en verstandige schoenen die in hun glaasje turen of op hun mobiel.
Hee kijk, daar verderop zijn ook nog drie mensen in gesprek, grijnst ze.
Lach maar, ik vind het niks, wat een dooie boel.
Ik snap het wel, ik hou eigenlijk ook niet zo van smalltalk, bekent ze.
Maar je kunt er toch altijd wel wat van maken? vraagt Berend. Neem er bijvoorbeeld een handicap bij.
Hoe bedoel je?
Om het minder saai te maken.
Dus jij bent hier ook snel door verveeld?
Precies, maar ik maak het toch interessant voor mezelf. Quizvraag: hoe kun je dat doen?
Er begint iets bij haar te dagen.
Raar hoe je dat zegt, zegt ze.
Soms is dat even nodig, zegt Berend. Toch?
U zegt het. Vanaf hoe laat begint de presentatie?
We hebben nog vijf minuten.
Ik zie wat je doet, smokkelt ze.
Yep, en wat heb je daarvan geleerd?
Zorg zelf dat saaie dingen leuk worden, al is het maar door een flauw alfabetspelletje te spelen.
Berend lacht.
Ze lopen de zaal in.

Plaats een reactie