Concert

Petra
Wie gaat er mee naar de Tröckener Kecks?
Filmpje: Tröckener Kecks met Niet Alle Meisjes Zijn Verliefd Op Kors

Mark
Ja ik!
Filmpje: The Scene met Borderline

Ruth
Wacht op mij!
Filmpje: The Beatles met Lady Madonna

Die vrijdag gaat ze met Mark na het werk samen naar een eettentje in de buurt van Willemeen, de concertzaal. Petra houdt al een tafeltje voor hen bezet.
Hee Peet! groeten ze enthousiast. Lang niet gezien! Hoe is het?
Ach, hou op, schei uit, breek me de bek niet open, moppert Petra. Ik word telkens gebeld door die stomme Arno. Hij zet me de hele tijd onder druk om weer aan het werk te gaan.
Maar dat is toch nog veel te vroeg? vraagt Mark verwonderd.
Hij vindt het leuk om mensen te pushen, zegt Ruth berustend. Hij gaat ook altijd om vijf voor vijf aan mijn bureau staan met een heel verhaal, terwijl hij donders goed weet dat ik om kwart over zeven begin. En Annie moest haar vakantie ineens afzeggen omdat hij zijn planning niet op orde heeft. Ze kreeg de kosten niet eens gecompenseerd. Hij heeft trouwens iedereen verteld dat je overspannen bent geraakt door persoonlijke omstandigheden.
Ja, het is een vuile rat, knikt Petra. En als er echt wat is heb je niks aan hem. Maar goed, hoe is het met jullie?
Ik heb net een absurdistisch beoordelingsgesprek gehad, vertelt Ruth, terwijl ze in een gepofte aardappel prikt. Arno had op het formulier geschreven: Ruth heeft soms problemen om zelfstandig prioriteiten vast te stellen. Ze is niet goed bestand tegen een hoge werkdruk. Ik vroeg hoe hij daarbij kwam, want hij spreekt me nooit. Toen zei hij: Ik gebruik mijn voelsprieten om overal informatie vandaan te halen.
Ze trekt een vies gezicht.
Maar de werkdruk is idioot hoog! roept Petra. Het hele bedrijf werkt zich het schompes!
Hijzelf anders niet hoor, zegt ze. Het ging ook nog even over jou trouwens. Hij vond het goed dat ik al jouw werkzaamheden heb overgenomen. Hij zei dat ik er sterker uit was gekomen. Pfff, lekker makkelijk om het zo te zeggen, je zou nog denken dat hij mij een dienst heeft bewezen. Maar ik heb nu die ene nieuwe kracht helemaal ingewerkt, dus dat is gelukkig voorbij. Er waren nog wat handjes nodig bij logistiek, daar ga ik nu op ingezet worden.
O jee, we weten allemaal wat dat betekent, schrikt Mark. Dozen tellen!
Ja, je zit dan al vlak naast de uitgang, bevestigt Petra. De volgende stap is dat je er helemaal uit moet. Had je niet beter wat kennis voor jezelf kunnen houden?
Nee, zegt Ruth beslist. Ik heb geen zin om een dubbele agenda bij te houden. Al mijn werkplezier zou dan verdwijnen. What you see is what you get. Die nieuwen mogen het gaan doen. Dan maar ontslag, dat vind ik minder erg dan tegen mijn natuur ingaan.
Jij nog nieuws, Mark? vraagt Petra.
Nou, het viel me gisteren op dat Tanja niet zo strak in de lak zat als gewoonlijk, zegt Mark samenzweerderig. Ik had het erover met Piet en die zei dat ze vannacht in dat hotel geslapen heeft waar de consultants zitten. Ze had tot laat doorgewerkt, zei ze.
Hmmmmm… ik zal eens wat meer op haar gaan letten, zegt Petra, die door dit nieuws weer wat is opgebeurd.
Hebben jullie trouwens die salarisbrief ook al gehad? vraagt Mark.
Arno drong er bij mij op aan dat ik de CEO persoonlijk moest bedanken voor onze salarisverhoging. Hij zat wat te wauwelen over hoe slecht het allemaal gaat, en dat hij zo zijn best had gedaan voor ons. Ik heb het even nagekeken maar het gaat om acht euro, daar ga ik echt niet voor bedanken.
O, die brief heb ik nog niet eens opengemaakt, zegt Ruth. Het is toch altijd centenwerk.

Het concert begint.
Ze snakt naar adem. Ze wil weg, alleen maar weg.
Wat is er? vraagt Mark.
Och, niks, haast ze zich te zeggen.
Nee, dat is niet niks, zegt Petra. Je trekt helemaal wit weg.
Ik kan er niet uit hier, zegt ze. Daar kan ik niet tegen.
Rustig, we lopen even uit de massa, zegt Mark, en troont haar mee.
Ze gaan even ergens rustig zitten.
Nou ok dan, er is wel wat, geeft ze toe.
Ik kan niet zo goed tegen opgesloten zijn. Iets van vroeger.
Petra en Mark weten zichtbaar niet wat ze hiermee aan moeten.
Ongemakkelijk blijven ze een tijdje met z’n drieën in de luwte zitten.
Het gaat nu wel weer hoor, stelt ze hen gerust. Zullen we weer naar voren lopen? Hier zien we het niet goed.
Weet je het zeker? vraagt Petra.
Ja joh, het is alweer over, zegt ze terwijl ze kordaat richting podium stapt. Komen jullie ook? Het begint al bijna!

Het eerste nummer is Nu of nooit.
Dat is een teken, zegt Petra. Je moet iets ondernemen Ruth! Je baan staat op de tocht, vecht ervoor!
De Tröckener Kecks zetten hun volgende liedje in.
Iedereen wil naar de top
Droomt van roem en avontuur
Ja iedereen wil naar de
Iedereen wil naar de to-ho-hop!

Plaats een reactie