Weggepest

Arno komt de kamer in met twee nieuwe jongens die als twee druppels water op hem lijken. Net als Arno hebben ze een keurig gedekt kapsel en een overhemd onder hun trui. Degelijke types. Heel anders dan de ondeugende Mark, de vrijgevochten Petra en de bonkige Ruth.
Kijk eens, onze nieuwe krachten, zegt Arno parmantig. Ze gaan heel veel waarde toevoegen aan onze organisatie.
Ruth en Mark kijken verbaasd op. Ze krijgen een slap handje van de jongens en het mini-karavaantje trekt weer verder.
Als ze net weg zijn komt Petra binnenstampen.
Ik heb nou een brief van HR gehad waar de honden geen brood van lusten. Er wordt mij verweten dat ik onbetrouwbaar ben, te traag en wat al niet meer.
Een klus waar ik volgens Arno drie weken over had gedaan, had ik in anderhalve week af. Gelukkig heb ik nog mails bewaard die bewijzen dat de startdatum anders was dan hij zei. Wat een eikel!
Hij wil je er stiekem uitwerken, zoveel is wel duidelijk, zegt Mark. Hij werpt telkens afkeurende blikken in je richting. Hij zou veel liever één van zijn nieuwe jongens op jouw plek zien.
De laatste tijd gaat hij vaak samen met Anja van HR naar buiten om te roken, zegt Ruth. Je kunt van mijlenver zien hoe hij haar inpalmt.
Ik doe mijn werk goed, zegt Petra, maar bij mijn laatste beoordeling werd daar niets over gezegd. Wel begon Arno erover dat ik een keer ongeoorloofd te laat was gekomen. Dat was helemaal niet zo. Ik moest een keer naar de garage en had daar keurig vooraf toestemming voor gevraagd – en gekregen. Ik had het ook keurig in mijn agenda gezet.
Ja, die ochtend liep hij met veel misbaar over de afdeling om aan iedereen te vragen of ze jou al hadden gezien, herinnert Ruth zich.

De volgende dag komt ze op het werk en treft daar Arno aan achter Petra’s telefoon.
Hee, wat ben je vroeg vandaag, zegt ze. Waarom gebruik je je eigen telefoon niet?
Even een testje doen, zegt Arno. 02…… – wat voor plaats is dat?
Abcoude, antwoordt ze.
Als Petra binnenkomt zegt ze: Misschien ben ik wel paranoia hoor, maar net zat Arno achter jouw telefoon. Het leek net of hij jouw laatstgebelde nummers aan het uitlezen was.
Petra reageert ogenschijnlijk gelaten.
Ach, ik heb geen zin meer om me er druk over te maken. Vandaag of morgen komt er vanzelf wel weer een nieuwe aanvaring.
Korte tijd later blijkt het Petra toch allemaal niet zo koud gelaten te hebben.
Ze meldt zich ziek.
Overspannen.

Plaats een reactie