Ontslag

Maandagochtend.
Ze ziet Daria in het kantoortje van Arnoud zitten en besluit dat dit het ideale moment is om haar bom te droppen. Zonder te vragen of het uitkomt beent ze de kamer in en onderbreekt hun gesprek.
Ik denk erover na om te vertrekken, zegt ze.
Waarom mag ik geen database administrator worden? Ik ben productief, maak weinig fouten en de klant is tevreden over me. Ik werk heel veel over en heb ook nog een paar cursussen gedaan in mijn eigen tijd. Maar het lijkt wel of ik onzichtbaar ben. Of denk je soms dat ik broeds ben, nou echt niet.
Arnoud rolt met zijn ogen naar Daria. Die kijkt op haar beurt teleurgesteld naar haar.
Het klinkt alsof je mentaal al afscheid hebt genomen, zegt Arnoud.
Ik ben al aan het rondkijken, geeft Ruth toe.
We hebben jou niet overwogen voor die functie, zegt Arnoud.
Ik heb niet het gevoel dat ik hier serieus word genomen, monkelt ze. Alle routineklusjes worden naar mij geschoven en iedereen loopt alsmaar naar Erik als ze vragen hebben.
Denk er nog eens rustig over na, pleit Daria bezorgd.
Ja, doe ik, zegt ze nonchalant.
Ze sloft naar haar werkplek.
Freek en William hebben het hele gebeuren van een afstandje aanschouwd en kijken haar nu vragend aan.
Ik wil weg hier, zegt ze. Ik heb het net tegen Arnoud gezegd. Ik heb me ingehouden, ik heb niet eens het s-woord gezegd. Ik loop hier simpelweg de deur uit hoor. Dat kan ik gewoon doen.
S-woord? vraagt Freek.
Sexisme, zegt ze.
Ik denk dat je wel erg rigoreus doet nu, zegt Freek. Arnoud ziet je niet staan, maar investeer nou gewoon wat tijd in hem. Vertrouw erop dat het contact beter gaat worden.
Hij is zoals-ie is, zegt ze. Dat heeft geen geen zin, hij verandert toch niet.
Heb je al wat nieuws dan? vraagt William.
Neuh, schokschoudert ze.
Ik vind het niet slim wat je doet, zegt Freek. Je bekijkt alles zo zwart-wit. Je moet niet denken dat andere bedrijven beter zijn. Jij bent zeker zo iemand die een paar jaar hier en dan een paar jaar daar werkt.
Wat een rotopmerking, zegt ze geraakt.
Op een gegeven moment is er geen houden meer aan, zegt William beslist. Dan gaat alles glijden.
Het beste is om die periode maar zo kort mogelijk te houden.

Plaats een reactie